Wednesday, June 9, 2010

JERAWAT (ACNE)

Masalah ini sering terjadi apabila meningkat usia remaja. Biasanya berlaku pada bahagian muka,dada,belakang tubuh dan dibahangian lengan. Masalah ini menjadi ketakutan semua orang memandangkan kesannya boleh menjejaskan kecantikkan wajah.

Faktor penyebab:

* Semasa baligh, pengeluaran sebum bertambah dan folikel menjadi tersumbat oleh sebum dan sel-sel kulit. Ini menyebabkan satu " bintik putih" yang berbonggol bonggol ( komedon tertutup)

* Apabila folikel yang tersumbat itu membuka bahagian yang tersumbat boleh dilihat sebagai satu " bintik hitam" (komedon terbuka)

* Bakteria di dalam folikel rambut megeluarkan bahan kimia yang bertindak ke atas sebum, menyebabkan bintik-bintik yang berwarna merah dan radang yang dipanggil jerawat.

*Dalam kes-kes yang teruk, terdapat nanah, menyebabkan bengkak-bengkak besar yang menyakitkan yang dipanggil nodul dan sista.

*Ini berakhir dengan peninggalan parut,sama ada dalam bentuk lekuk-lekuk yang cengkung atau bengkak-bengkak yang keras.

* Ketidakseimbangan hormon androgen juga berperanan menyebabkan pemasalahan jerawat.

*Faktor genatik juga merupakan faktor yang menyebabkan pemasalahan ini menjadi lebih teruk.

FAKTOR MENJADIKAN JERAWAT LEBIH TERUK

* Cekak rambut dan tali pengikat dagu menyebabkan pengeseran dan haba yang boleh menyumbat folikel folikel dan mengalakkan kejadian jerawat.

* Kosmetik yang bergris, gel rambut yang berminyak mungkin menjadikan jerawat lebih teruk

* Elakkan penggunaan bahan kosmetik dan produk rawatan kecantikan yang berasaskan bahan kimia.

* Penggunaan bahan kimia yang bertindak secara membenamkan,boleh melicinkan kulit tetapi dalam masa yang sama ia membahayakan kesihatan di dalam jangka panjang.

*KAJIAN PAKAR PERUBATAN DISELURUH DUNIA TERMASUK PERSATUAN PENGGUNA PULAU PINANG ( CAP ) MEMPERLIHATKAN PENGGUNAAN BAHAN KOSMETIK ANTARA PUNCA UTAMA PENYEBAB KANSER YANG MENYERANG WANITA.

Manual Kesihatan & Rawatan

1 comment:

  1. Produk kesihatan gesundheit adalah selamat di pakai kerana ia tidak mengandungi bahan kimia.

    ReplyDelete